Belastingplan & subsidies voor auto’s vanaf 2024

Belastingplan & subsidies voor auto’s vanaf 2024

De komende jaren staan er een reeks ingrijpende veranderingen te wachten in de Europese Unie met betrekking tot nieuw verkochte personenauto’s en bestelbusjes. Het Europees Parlement heeft begin 2023 ingestemd met een voorstel dat tegen 2035 de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s verbiedt. Deze transitie naar emissievrije auto’s wordt gefaseerd uitgevoerd. In dit blog alles wat je moet weten over de stappen hiernaar toe en de belastingregels en subsidies vanaf 2024.

Emissievrije zakelijke auto’s
De eerste belangrijke mijlpaal is dat per 2025 alle nieuwe zakelijke auto’s emissievrij moeten zijn. Bovendien zullen steeds meer steden vanaf 2025 emissievrije zones instellen, waarin voertuigen met brandstofmotoren niet meer mogen rijden. Hoewel de bijbehorende regels nog moeten worden vastgesteld, zal deze beslissing bijdragen aan de beschikbaarheid van elektrische voertuigen op de tweedehandsmarkt.

Rekeningrijden vanaf 2030
Naar verwachting wordt rekeningrijden in 2030 ingevoerd. In tegenstelling tot de huidige motorrijtuigenbelasting, waarbij autobezitters per kwartaal belasting betalen, zal rekeningrijden gebaseerd zijn op het aantal gereden kilometers, inclusief kilometers in het buitenland. Hoewel de exacte heffingsstructuur nog niet bekend is, wordt de komende jaren meer duidelijkheid verwacht.

Nieuwe belastingregels voor bedrijfswagens
Een andere verandering die zakelijke bestuurders zal treffen, is de afschaffing van de bpm (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) per 1 januari 2025 voor bestelauto’s die op benzine, diesel of gas rijden. Dit zal leiden tot aanzienlijk hogere kosten voor nieuwe niet-elektrische bestelauto’s, met een gemiddelde stijging van € 11.500. Daarnaast was er oorspronkelijk ook sprake van een verhoging van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor bestelauto’s vanaf 2025, maar deze structurele verhoging gaat niet door. Dit betekent dat het kopen van een nieuwe bedrijfswagen in 2024 nog aantrekkelijk is, of dat overwogen kan worden om na deze datum een gebruikte bestelauto aan te schaffen.

Subsidie voor aanschaf elektrische auto – SEPP
Voor particuliere kopers staan er vanaf 2025 ook veranderingen op de agenda. Tot 1 juli 2025 is er een subsidie beschikbaar van € 2.950 in 2023 en € 2.550 vanaf 2024 bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Deze subsidie blijft onveranderd voor de aanschaf van gebruikte elektrische auto’s, met een bedrag van € 2.000 tot 2025. De subsidiepot heeft echter een maximumbedrag, en de actuele status is te raadplegen op de website van de overheid. Er zal naar verwachting een nieuw budget beschikbaar worden gesteld voor 2024, met € 58 miljoen voor nieuwe auto’s en € 29,4 miljoen voor gebruikte auto’s. De subsidie zal naar alle waarschijnlijkheid vanaf 1 januari 2025 worden stopgezet.

Een nieuw bijtellingspercentage
Bijtelling is ook een onderwerp waar vanaf 2024 verandering in gaat plaatsvinden. Maar hoe werkt het nu eigenlijk, en wat zijn de rechten van werknemers met een bedrijfsauto? In het kort: als je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt in een bedrijfsauto, moet je bijtelling betalen. Bijtelling wordt berekend als een percentage van verschillende kenmerken van het voertuig, zoals het type motor, de aanschafprijs en de uitstoot. Sinds de opkomst van elektrische auto’s geldt er een korting op de bijtelling. In 2024 bedraagt deze korting nog 6% voor auto’s met een maximale aanschafwaarde van € 30.000. Na deze periode zal de korting voor elektrische auto’s verdwijnen en geldt het standaard bijtellingspercentage van 22%. Hierdoor lijken elektrische auto’s vanaf 2025 zakelijk minder aantrekkelijk te worden, wat ertoe zal leiden dat veel zakelijke rijders in 2024 nog voor een elektrische auto zullen kiezen.

Hogere belastingvrije kilometervergoeding
Voor het eerst in jaren is de belastingvrije kilometervergoeding verhoogd naar 21 cent per kilometer. Vanaf 2024 zal deze vergoeding opnieuw worden verhoogd met 1 cent, waardoor deze 22 cent per kilometer bedraagt. Als je een bedrijfsauto of -fiets gebruikt, geldt de belastingvrije reiskostenvergoeding niet voor jou.

Terug naar overzicht