Milieustickers, hoe zit dat?

Milieustickers, hoe zit dat?

Het was de afgelopen maanden al volop in het nieuws: steeds meer gemeenten weren vervuilende oldtimers en oudere bestelbusjes uit de binnenstad. Iedere gemeente mag zelf bepalen welke regels daar gelden. Waardoor automobilisten niet meer weten waar ze aan toe zijn. Hoogste tijd dat er een landelijke milieusticker komt, vindt het kabinet.

Een milieusticker voor Nederland?

Op dit moment mag iedere Nederlandse gemeente nog zelf bedenken of er een milieuzone wordt ingesteld op bepaalde plaatsen en welke auto’s daar wel en niet mogen rijden. Zo zijn de regels in Arnhem bijvoorbeeld strenger dan in Amsterdam. Dat is erg onduidelijk en kan automobilisten die het plaatselijke systeem niet kennen voor verrassingen stellen. Het kabinet wil daarom binnenkort landelijke richtlijnen vastleggen, zodat er meer eenduidigheid komt. Een milieusticker zou een mogelijke oplossing zijn. Die zijn in het buitenland al volop in gebruik. Bijvoorbeeld in Duitsland en Frankrijk.

Duitse milieustickers: gekoppeld aan het kenteken

Onze oosterburen kennen al sinds 2008 het systeem van milieustickers. Van alle automerken, types en bouwjaren is bekend hoeveel schadelijke fijnstof zij gemiddeld uitstoten. Op basis daarvan wordt tegen betaling een milieusticker (Umweltplakette) uitgereikt die is gekoppeld aan het kenteken. Die worden achter de voorruit geplakt en maken in één oogopslag duidelijk of een auto vervuilend (code 1 en 2, rood), twijfelachtig (code 3, oranje) of schoon is (code 4 en 5, groen).

Met zo’n landelijk geldende sticker kunt u zelf vaststellen of het is toegestaan om bepaalde milieuzones in te rijden. Nu al zijn er in 54 Duitse steden milieuzones waar alleen schone auto’s met groene stickers (code 4 en 5) zijn toegestaan. En dat worden er steeds meer, om de luchtkwaliteit in de steden te verbeteren.

Frankrijk: soms een milieusticker, soms niet

In Frankrijk worden sinds kort ook milieustickers toegepast, de zogeheten vignet Crit’Air. Dit systeem werkt net iets anders dan in Duitsland. Zo kunnen Franse steden auto’s zonder milieusticker weren in een een milieuzone die permanent geldig is (bijvoorbeeld in Parijs), of alleen in tijden van extreme luchtvervuiling (bijvoorbeeld in Lyon). In dat laatste geval zijn auto’s zonder milieusticker ook welkom als er geen luchtvervuiling is.

Milieusticker gelden ook voor Nederlandse auto’s

Alle auto’s die in Frankrijk of Duitsland een milieuzone inrijden, ook buitenlandse auto’s, moeten een milieusticker hebben. Anders kan de politie forse boetes opleggen. Het is de vraag of dit systeem ook in Nederland zal worden ingevoerd, waar het al moeilijk is om boetes voor snelheidsovertredingen door buitenlandse automobilisten te innen. Het Nederlandse kabinet wil in ieder geval voor de zomer uitsluitsel geven. Het invoeren van een nieuw systeem kan echter nog wel even duren.

Een schone auto koopt u bij Thoonen

Heeft u al een wat oudere auto? Komen er wel eens roetwolken uit uw uitlaat? Dan is het nu een goede tijd om na te denken over een nieuwere auto, die minder belastend is voor het milieu. Bij Autobedrijf Thoonen vindt u een ruime keuze aan kwaliteitsauto’s van Volkswagen, Audi en Škoda, waarmee u gegarandeerd alle milieuzones in mag. Maak een afspraak of kom gewoon eens binnenvallen in onze showroom!

Contact opnemen

Terug naar overzicht