Zijn Winterbanden verplicht? En zo ja, in welke landen?
Het sneeuwt in Nederland, het is weer bijna winter… tijd voor winterbanden dus! Mocht u nog geen winterbanden onder de auto hebben liggen, dan is het aan te raden om dat nog snel te doen. Winterbanden verhogen de grip op de weg, waardoor u veiliger rondrijdt en daarmee wordt de kans op glijpartijen een stuk minder. In dit blogartikel leggen we u uit waarom winterbanden belangrijk zijn en in welke landen winterbanden verplicht zijn.
Waarom winterbanden onder de auto?
Winterbanden hebben een speciale rubbersamenstelling waardoor de grip op de weg bij winterse omstandigheden optimaal is. Het rubbermengsel van winterbanden is bestand tegen gladheid, natheid en een winters wegdek. Doorgaans is het aan te raden om de winterbanden in de periode tussen oktober en april onder de auto te (laten) monteren. Winterbanden presteren het beste bij temperaturen onder de 7 graden Celsius.
Lees ook: wanneer is het tijd voor winterbanden
Zijn winterbanden verplicht in Nederland
In Nederland zijn winterbanden niet verplicht, maar zoals gezegd is het wel aan te raden om in de winter met winterbanden rond te rijden. Zeker wanneer er zomerbanden onder de auto zijn gemonteerd. Zomerbanden presteren het beste bij warme temperaturen, in elk geval boven de 7 graden Celsius. De rubbersamenstelling van de zomerband is niet gemaakt voor winters wegdek en zal daardoor harder slijten. Om ervoor te zorgen dat zomerbanden langer meegaan is het af te raden om er in de winter mee door te rijden. Een goed alternatief voor zomer- en winterbanden zijn de vierseizoenenbanden.
In welke landen zijn winterbanden verplicht?
Duitsland
In Duitsland zijn winterbanden verplicht en dan met name bij winterse omstandigheden. Ga je naar Duitsland, dan is het aan te raden om de winterbanden onder de auto te (laten) monteren, anders riskeer je een boete. In Duitsland zitten wel bepaalde richtlijnen aan de winterbanden. Zo dienen de banden voorzien te zijn van een Alpine, of ook wel sneeuwvlok genoemd, symbool. Tot en met september 2024 mag er ook nog gereden worden op banden met een M + S markering (mits deze banden geproduceerd zijn voor 31 december 2017).
De aanbevolen profieldiepte van de winterbanden in Duitsland is 4 mm, alhoewel er tot 1,6 mm profieldiepte (minimaal) mee mag worden rondgereden. Tot slot is het in Duitsland goed opletten hoe hard er gereden mag worden met de winterband. Het is verboden om harde te rijden dan de voorgeschreven maximum snelheid die aangegeven staat op de band.
Andere landen
- In België en ook in Denemarken worden winterbanden bij winterse omstandigheden aangeraden, maar zijn ze niet verplicht.
- In Noorwegen wordt aangeraden om bij winterse omstandigheden te zorgen voor voldoende grip.
- In Zwitserland riskeer je een boete wanneer je met slechte banden rondrijdt en daardoor het verkeer hindert.
- In Zweden zijn winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden gedurende de periode tussen 1 december en 1 april.
- In Finland zijn winterbanden verplicht tussen 1 december en 1 maart.
- De winterbanden zijn in Kroatië en Luxemburg verplicht bij winterse omstandigheden.
- In Slovenië geldt dat ook, maar in dat land zijn de winterbanden ook verplicht in de periode tussen 15 november en 15 maart.
- In Frankrijk zijn winterbanden enkel verplicht op plaatsen waar dit middels een verkeersbord wordt aangegeven.
- In Oostenrijk zijn winterbanden verplicht tussen 1 november en 15 april. Buiten deze periode zijn ze verplicht bij winterse omstandigheden en bij bergwegen waar middels een verkeersbord aan staat gegeven dat ze verplicht zijn.
- In Italië gelden tot slot verschillende regels. In Zuid-Tirol is het alleen verplicht bij winterse omstandigheden. Op alle andere plaatsen is het tussen 15 november en 15 april verplicht om met winterbanden te rijden.
Winterbanden verplicht of niet, het is een aanrader!
Zoals in dit blogartikel te lezen is, zijn winterbanden niet verplicht in Nederland. En ook in diverse landen in het buitenland kan er, in bepaalde perioden, zonder winterbanden rondgereden worden. Hoe dan ook, het is en blijft een feit dat winterbanden in de winter een stuk veiliger zijn. Het verhoogt de grip, het comfort en tot slot wordt de kans op ongelukken kleiner. Bij Autobedrijf Thoonen adviseren we daarom om winterbanden onder de auto te monteren in de winterse periode. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust contact met ons op.
Terug naar overzicht




